Yeah man!

Yeaah nu är de min tur att gästblogga och jag heter då Elin Färlén och är 16 år.
Jag går på Realgymnasiet, alltså i samma klass som Tilde, och vi har känt varann sen i Augusti typ då men känns typ som längre ;p 

Jag har ridit sen jag va 6 år, alltså 10, snart 11 år! Första två åren red jag i Järfälla på Säby gård, men eftersom min kompis red på ett annat ställe bytte jag dit eftersom att det också va närmare.
Så jag bytte till Vällingby Ridcenter där jag red tills jag va.. 14 I think. 
Började rida ponny där, och började nästan direkt rida på Östertorps Dracula, som jag då tyckte va den finaste ponnyn (han är fortfarande bäst!). Han är född 1989, och e alltså rätt så gammal. Så när han blev för gammal för att gå med i grupper på "min nivå" så passade jag på att byta till storhäst på en gång.


Östertorps Dracula

Då hoppade jag runt lite och red mest på Theo. 2006 kom en ny häst till Vällingby, som hette Jalla-Jalla, och jag blev kär i honom direkt! Han var svart med en sned strimbläs. Eller han var svart på vintern och mörkbrun på sommaren ;) Iallafall, han var bara 4 när han kom till Vällingby, så han kunde inte så mycket. Var skygg om benen och huvudet och det tog lång tid innan jag fick röra hans öron. Jag blev alltså skötare på honom direkt, och ett tag va det bara jag och personalen som fick va inne hos honom eftersom han va så skygg. Tillslut litade han verkligen på mig, och fick hålla på hur mycket som helst i ansiktet och på benen på honom, när vissa inte ens kunde tränsa honom för att han fortfarande va skygg.. Sommaren 2008 såldes han till en tjej på Åland, eftersom han inte passade in på ridskolan. Det va den värsta dagen i mitt liv. Har varit och hälsat på honom ett par gånger, men det är alltid så jobbigt att lämna honom igen så just nu skjuter jag bara upp när jag ska hälsa på honom hela tiden.. Men det var ungefär i samma veva som han flyttade som jag bestämde mig för att det var dags att sluta på vällingby.


Jag och Jalla, första gången jag hälsade på honom på Åland

När jag slutat där så skaffade jag medryttarhäst ute på Lambarudd (Ekerö) som jag red på ett halvår, tills jag började i nian och fick sämre schema och slutade sent alla dagar. Bussen dit gick typ också en gång i timmen och hem gick den var tredje timme, så då va de typ kört om man missade den ;D 
Adde va iaf ett varmblod och hade varit riden ett halvår när jag började rida honom. Hade lätt för att dra in mulen och springa iväg från jobbet eller bara sticka överhuvudtaget, hahah! Men när jag hittat knapparna på honom va han riktigt fin! och det va synd att bussarna gick så dåliga tider, för vi (jag och hans ägare) hade planer på att jag skulle börja tävla honom.. Har fortfarande kontakt med ägaren, och hon vill att jag ska börja rida honom igen, men får se hur det blir med det..


Golden Adde och jag! <3 på min sits, haha!

Sen började jag rida på en annan häst där min kompis hade sin ponny. Vi klickade aldrig riktigt, utan i början va varje gång i paddocken mest ett stort skämt och vi bråkade och höll på. Då red jag bara ut ett tag och tappade lusten för att rida honom på banan. Tillslut orkade jag börja rida honom "ordentligt" igen, och då gick det riktigt bra! Tyvärr hade han lite problem med galoppen (travare) och när hans ägare sålde honom och höjde priset så tyckte jag inte att det var värt att rida honom längre. Det var synd, eftersom att han började bli så fin!


Jag och Prince Carolo

Oj, nu blev det långt. Cred till den som orkade läsa allt!
Ni ska få ett inlägg om ett litet tag om var jag rider nu så ni inte dör av all läsning, haha! :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0