Körning!

Vet inte hur många som är intresserade av det här, men ni som vill läser! :)

Det finns ju hur många olika typer av körning som helst, typ par, fyrspann, timmerkörning, dressyrkörning etc. Det som dom flesta nog tänker på är nog trav, vilket är rätt så självklart eftersom att det är det som t.ex. uppmärksammas mest i tidningen, på tv och så.
Eftersom att jag både praoar och jobbar på Skansen så har jag också fått möjligheten till att köra.
Skansen har ju allt från shettisar till nordsvenskar, och eftersom alla måste motioneras och all personal inte kan rida på russen t.ex. så körs dom mest. 
Tycker faktiskt det är väldigt nyttigt att variera ridningen med körningen, och det är ju såklart kul.

Tänkte skriva lite om vad jag kört för slags olika körningar + vad för sorts hästar..
- Varmblod på Solvallas stora bana
- Shettis på "vanlig" bana, typ slalom och så
- Russ i skog
- Shettis i skog
- Ardenner i skog
- Hökörning med ardenner
- Dressyrkörning med russ
- Släde med ardenner
- Par med shettisar
- Varmblod i skogen
- Varmblod på en motionsstig

Det som jag har nytta av inom körningen är att jag känner dom flesta hästarna jag kör, både från ridningen och från marken. Eftersom att jag ridit vet jag också hur pass mycket stöd man ska ha från handen till munnen och hur mycket man behöver ta i hästen för att den ska svänga, ställa osv.

En svår grej, eller jag hade iaf väldigt svårt med det i början, är att ledande "tygel"tag funkar inte. Tömmarna går ju från handen, genom ett par ringar och till hästens mun, och dom där "ringarna" gör att tömmarna går rakt hela vägen, och hästen känner inte av (iaf inte lika mycket) ett tygeltag, alltså måste man ta tillbaka handen, alternativt vinkla den. Det va rätt svårt att komma ihåg, men nu sitter det! ;)

Sen måste man ju också tänka på att inte fasta nånstans när man ska svänga eller köra igenom en trång väg.
Fastnar man med ett av hjulen så är det lätt hänt att hästen får panik, speciellt om det är en ovan häst, och det är inte kul med vagn. Jag har mest kört med sulky, och då behöver man inte tänka på det lika mycket, men kör man t.ex. hökörning har man en riktigt stor vagn och då gäller det verkligen att tänka efter NÄR man ska svänga för att inte fastna, haha ;D

Har man inte möjligheten till att köra, eller har kanske inte en inkörd häst, tycker jag också att tömkörning är riktigt nyttigt :) Brukar tömköra shettisarna ibland, och även det är nyttigt, tycker jag! :)

Tänker inte gå in på olika selar eller vagnar, för det känns som att vissa kommer tycka det är lite ointressant ;)


Fyrspann, fett coolt! Skulle vilja testa de!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0