måndag

Idag har jag varit på Solna med skolan, för vi läser en hovvårdskurs där vi också ska få tappskokompetens.
På förmiddagen hade min grupp teori. Det var väldigt intressant faktiskt och jag lärde mig massa nytt!
På eftermiddagen var det min grupps tur att gå till ridhuset, där vi skulle träna på att slå på och ta av skor på riktiga hovar. Det var alltså riktiga hästben som dom hade fått från slakteriet, som vi tränade på. Tur att det inte var riktiga hästar haha. Men det var lite äckligt när dom ramlade av ställningen, och att det fanns blod på vissa ben...
Det var fett svårt att slå på sömmarna rätt.
I slutet tog vi bort bandaget från ett ben och kollade lite på senorna, benet och sånt. Lite halväckligt, men väldigt intressant! Den djupa böjsenan och ytliga böjsenan hade gått av på hästen, så det var ett hack mitt i benet där dom hade skärt upp lite. Kanske var därför dom tog bort den? Vi såg också ett ben där hästen hade fång, det var helt mjukt vid kronranden för att hovbenet hade roterat och börjat växa rakt neråt.
Vi ska ha likadant på onsdag och nästa måndag, skoj!

Sen åkte jag till stallet, på min lektion fick jag rida på Embada. Bitvis gick det jättebra och hon kändes fin, men så slutar jag rida en sekund, så blev hon stark och började springa. Hon är verkligen snabb att känna om ryttaren inte är med, hon har inte riktigt balansen att gå helt själv än, hon kräver ridning vare hundradelssekund. Men det är roligt, bra träning!
Sen fick jag sitta upp och galoppera ett par varv på Darco. Han har gått sin första lektion idag, det var handikapp, så han skrittade bara. Och lena vill att han ska galoppera typ varje dag. Så då fick jag göra det :) mys!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0