REALgymnasiet

Har fått en önskan om att skriva om skolan jag går på :) Nämligen Realgymnasiet, på Liljeholmen i Stockholm.

Realgymnasiet har ju flera skolor runt om i sverige, mellan typ gävle och skåne.
Finns flera olika linjer, men jag går hästhållning och tänkte skriva lite om det.
Vi går i skolan 3 dagar i veckan nu i ettan. De andra två dagarna har vi praktik en dag och den andra så är vi på en ridskola där vi rider lektion, har teori och lite stalltjänst.

Då vi är i skolan så jobbar vi med projekt, alltså ofta i grupper, men ändå liksom individuellt. Vi jobbar mycket med datorer också, så ibland kan det bli lite svårt att koncentrera sig. Så vi får gott om tid med våra projekt i skolan, men jobbar man inte i skolan så är det det som blir läxor. Annars har vi nästan aldrig läxor.
Vi har typ två ämnen där vi har normala lektioner, det är matte och engelska.

Sen så har vi ju praktik en gång i veckan. Då kan man önska var man vill vara, så fixar skolan en plats.

Sen är vi på ridskola en dag i veckan. Real i sthlm där jag går så samarbetar skolan med Solna, Ågesta och Djurgården. Jag vet ju från Solna, för det är bara där jag har varit.
Men när vi är på solna så kommer vi typ kvart över åtta, då byter vi om och tar på oss ridkläder. Sen kommer våra ridlärare typ halv, då får vi reda på vilka hästar vi ska rida på. Sen så går vi ner och borstar och gör iordning pållarna. Och så rider vi, vi rider lektion i typ en och en halvtimme :)
Då så rider vi två gånger dressyr, sen markarbete och sen en gång hoppning. Sen byter vi hästar och börjar om med 2 gr dressyr....

Efter att vi har ridit så fixar vi hästarna, smörjer av tränset och sen äter vi lunch. Efter lunchen så har en av de två grupperna som är där stalltjänst, då fodrar några, några mockar och några sopar och så.
Sen har vi gemensam teori tills vi slutar.

Nä men jag tycker om realgymnasiet, det är en mysig liten skola! Vi får påverka mycket och så har vi supergod skolmat!! :D Vi får äta i matsalen, på subway eller orange juice bar, MUMS! :D
Och så har vi en bra mentor (som rider grand prix dressyr) och ja lärarna är bra och så :)


Ni får fråga nåt om det är nåt ni undrar!


Kommentarer
Postat av: sofii

mihihi :D tack (a) <3 <3

2011-01-31 @ 16:35:19
URL: http://sofiqvarsell.blogg.se/
Postat av: anonym

Men om du inte kommer jobba med hästar i framtiden då? Det är väl inte högskoleförberedande att gå realgymnasiet? Har jag fel?

2011-02-01 @ 21:56:06
Postat av: Matilda Holmström

Vem har du som mentor? (: Svara till min blogg (:

2011-02-02 @ 10:14:30
URL: http://youthdressage.blogg.se/
Postat av: Marcus

Gud vad kuul! Blev ännu mer pepp på att börja där nu! Ska dit på erat öppet hus den 9de! Verkar jätteroligt och jag lär fråga om det är något jag undera;)

2011-02-02 @ 18:17:01
URL: http://mwmusic.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej hur länge går ni i skolan om dasgarna svara på min mejl!

2011-04-25 @ 21:15:19
Postat av: Klara <3

Hur länge går ni på dagarna? Och har ni Svenska, No och Musik också? Eller har ni bara Hästhållning, Matte och Engelska? Rider ni en oh en halv timme!? Gud va jag längtar till gymnasiet nu!

2011-06-28 @ 15:40:45
URL: http://kamie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0