Dagens ridpass ;)

Idag red jag på lilla prinsen och det var grammantime!
Och jag fick BARA hålla i grammanen, så gjorde en knut på tyglarna och lät dom hänga på halsen hela lektionen.

Jag har absolut inget emot gramman som jag vet att många har, bara den används rätt och med en eller av en erfaren och duktig person så är det en bra hjälptygel. Anledningen att jag rider med de nu är för att Darco har ju så himla svårt i galoppen, så jag har den för att hjälpa honom att galoppera igenom kroppen. Man ser väldigt på hans hals just nu att den inte är speciellt biff. Men nu ska det bli ändring! Jag har ju lite svårt att rida honom i galoppen också, det är inte lätt kan jag ju säga! Och speciellt det att han är en ridskoleponny. Egentligen skulle han behöva galoppera med grammanen varje dag ett tag så att han blir stark. Tyvärr är inte det möjligt så han får gå med barnen istället och då blir  det alltför ofta fyrtaktsgalopp som han springer i.

Men tillbaka till lektionen. Jag red alltså bara på grammanen. Jag var verkligen tvungen att driva noggrannt och ofta så att han inte bara stoppade in näsan bakom lodplan. Traven kändes ganska bra, fast ibland så dök han lite, och då blir ju reflexen att göra ett upphöjande tygeltag (heter det så?) men det kan man ju inte med grammanen för då blir det motsatt effekt. Men det var bara att driva upp honom. Och galoppen! I vänster försökte han streta lite men jag vann ganska fort och då flöt det. högergaloppen var asbra, jag fick verkligen känna hur det ska kännas!!! Jag kunde ställa, göra volter utan att bråka med honom, bara driva massa! Åh vad underbart det var! Ska rida såhär ett tag nu och sen försöka få med mig känslan. :) Tror att det kommer hjälpa!
Bilder från en privatlektion vintern 09/10 då jag red med gramman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0